קדחת השיפוצים שלפני פסח נמצאת בשיאה כולם בוחרים צבעים, מחליפים ריפוד וגודשים את רשתות ה"עשה זאת בעצמך".

שדרוג המטבח הוא הוכחה לכך שבעלי הבית לוקחים בשיא הרצינות את ההכנות לחג: במקום להכשיר את המטבח ולהסתכן בפירור קטן שישרוד בפינה – הם פשוט מחליפים אותו. ואולם כדי שהמטבח החדש יהיה מוצלח לפחות כמו קודמו, וישמש את בעליו נאמנה לפחות 10 שנים, יש להקדיש מחשבה רבה לתכנונו.

"לפני שמתחילים את מלאכת השיפוץ מומלץ להיפגש עם מעצב מטבחים ולרון עמו על השינויים בתכניות המים והחשמל", אומרת רינה אלקובי, מעצבת הבית של מטבחי דקור. "כך, אפשר לדעת אם צריך להרים מרצפות או לשנות נקודות מים וחשמל. אם לא מתייחסים לכל הנתונים האלה מראש, השיפוץ יעלה יותר כסף ויגרום ליותר מריבות. נהוג לומר שחלק ניכר מהגירושים נגרמים בגלל שיפוץ".

כדי שהמטבח שאתם רוכשים יהיה אופנתי גם בעוד כמה שנים מומלץ להתעדכן בטרנדים החמים ביותר, שמוצגים בחברות המוכרות מטבחים יוקרתיים. העיצוב הנוכחי של מטבחי יוקרה ייהפך בהמשך למה שכולם רוצים.

דבורה סוקול, אדריכלית ומעצבת ראשית של בולטהופ, מסבירה כי-"כיום המטבחים הם בצורות גאומטריות נקיות. כבר לא עושים מטבח בצורת ח' או ר', אלא יחידות מלבניות בקווים מקבילים, כך שהמטבח מחולק לגושים בחלל. אם יש אילוצי שטח אז משתמשים בחיבור של הפינות אבל משתדלים להימנע מכך".

בהתאם למגמה הזאת יצרו בהייטאצ׳ את "המטבח הארכי-טקטוני", שעיצב מעצב החברה הווארד זורנו. למטבח זה דלתות מסיביות בעובי 12-8 ס"מ, לעומת 1.8 ס"מ בארון מטבח סטנדרטי. הדלתות מצוידות בידיות נסתרות, שתורמות ליצירת מראה נקי ומינימליסטי. "הארון עוצב תוך התייחסות לנפח הכולל, שאופיינית לאדריכל, ולא תוך התייחסות לפרטים, האופיינית למעצב", אומר אביגדור מלכין, מנכ"ל הייטאצ׳ מטבחים. המחיר: החל ב-100 אלף שקל.

הילה דינאי־ישראלביץ' ודני ישראלביץ', בעלי משרד ישראלביץ' אדריכלים, מספרים כי "המגמה החדשה היא מטבחים התלויים מהקיר, בדומה למזנונים התלויים משנות ה-50. רוב משטחי העבודה עשויים כיום מקוריאן או ממשטחי נירוסטה. מגמה נוספת שמתחזקת היא מטבח הבנוי מי-חידות מודולריות שנעות על גלגלים, כאשר כל יחידות האחסון מתחת למשטח הכיור".

אתי מאירוביץ, מנכ״ל ומבעלי רשת הביטאט, מסבירה כי העיצוב הנקי זוכה בפופולריות מפני שכיום המטבח הוא חלק בל¬תי נפרד מחלל המגורים. "המטבח המודרני מתחלק לאזורים: אחסון, הכנה (ניקוי ושטיפה) ובישול", היא אומרת. "בהתאם לפונקציות השונות נקבעות מידות היחידות והחומרים. היחידות הן עצמאיות, בחלקן ניידות ואפשר לסדר אותן באופן היעיל ביותר בהתאם לצר-כים ולשטח המטבח".

לדברי מאירוביץ, מגירות הן פתרון האחסון היעיל ביותר. את גודל המגירות יש להתאים לייעודן ולמיקום במטבח: ליד התנור והכיריים יהיו מגירות עמוקות ורחבות לאחסון סירים, תבניות ומחבתות: ובאזור המקרר יהיה מקום לאחסון מזון יבש, כך שבעת הכנת רשימת קניות לא יהיה צורך להתרוצץ בכל המטבח כדי לברר מה אזל.

הכי חשוב: הנגישות "השאיפה לעיצוב נקי יצרה גם מטבחים הבנויים משני מרכיבים: איה מזווה אחורי המכסה את הקיר ולפניו אי המהווה את אזור העבודה. האי גם מגדיר את גבולות המטבח", מוסיפה ישראלביץ.

במטבחים הפתוחים יש לאי תפקיד חשוב, מפני שהוא מאפשר לעבוד במטבח עם הפנים לאורחים ולא עם הגב להתרחשות. לכן, מומלץ להתקין בו כיור, נקודות חשמל וכיריים (האחרונים עלולים להוות בעיה בבית שיש בו ילדים קטנים). עם זאת, התקנת אי אינה מומלצת במטבח ששטחו פחות מ-15 מ"ר.

האי אינו חייב להיות קבוע. כמה חברות משווקות אי נייד, שניתן למקמו במקומות שונים במטבח ואף להציבו ליד שולחן האוכל. האי הנייד כולל בדרך כלל משטחי עבודה, מדפים להנחת חפצים, קופסאות אחסון, מגש ומתלים למגבות וכלי עבודה.

מטבח שהושקע בו כסף רב לא יסב לכם עונג אם לא תותקן בו תאורה נכונה. משטחי העבודה צריכים להיות מוארים באופן שבו מי שמכין את האוכל לא יטיל עליהם צל. לצורר כך ניתן למקם תאורה בתחתית הארונות העליונים.

התאורה גם צריכה לאפשר לראות את מה שבתוך הארונות. "מומלץ להתקין במטבח תאורה מפוזרת ולא מחממת, שתפנה את האור למקומות הנחוצים ביותר", אומר בני כוהנר, מנהל השיווק בקמחי תאורה. "התאורה הכללית של המטבח צריכה להיות חזקה ובהירה, כך שהחלל יהיה מקום שטוף אור ומזמין. ניתן להשתמש בתאורה פלורסנטית או באלמנטים שקועים בקיר. למטרה זו יתאימו גם פרופילי תאורה מאורכים, שנראים כמו פס זכוכית מואר.

במטבחים מודרניים יותר מקובל להשתמש בפ¬סי צבירה עם ספוטים, המעניקים למטבח מראה היי־טקי. סוקול מסכמת את התורה כולה: "מה שחשוב במטבח הוא הנגישות לכל בני הבית. אסור שיווצר מצב שבו בכדי לפתוח את המקרר צריך לבקש ממי שמבשל לזוז. משטחי עבודה נוחים ופינג־פונג נכון בין הכיריים לכיור ייצרו מטבח נוח. בסופו של דבר, הפרקטיות צריכה לנצח את העיצוב".

ישראלביץ אדריכלים הוא משרד שמתמחה בתכנון בתים פרטיים, שמשלבים בין אסתטיקה, פונקציונליות ואיכות. המשרד נותן שירות מקצועי ואישי לכל לקוח, ומביא לידי ביטוי את החלומות והרצונות בכל פרויקט ופרויקט