הקשרים היחידים שהיו לי היו הקשרים בנעליים

"הקשרים היחידים שהיו לי בהתחלה היו הקשרים בנעליים"

האדריכל דני ישראלביץ׳ ואשתו המעצבת הילה דנאי הפסידו הרבה כסף בשש השנים הראשונות לקיום המשרד. השאיפות והאהבה למקצוע ניצחו את מלחמת ההישרדות. ספיר פרץ

אם שואלים את האדריכל דני ישראלביץ', איזה מין מקצוע זה הוא יגיד, אדריכלות היא מקצוע קשה. הכי קשה. "לפתוח משרד אדריכלות מאפס, בלי קשרים, זה סיוט. משימה כמעט בלתי אפשרית", הוא אומר, ומוסיף שהקשרים היחידים שהיו לו בתחילת הדרך הם ה"קשרים בנעליים".

ישראלביץ', 39, ואשתו, מעצבת הפנים הילה דנאי, 32, פתחו את "ישראלביץ׳ אדריכלים ועיצוב פנים" בשנת 1997. "זו הייתה החלטה מפחידה לפתוח משרד", הם משחזרים. "לא רק שלא היו לנו קשרים, גם לא היה לנו כסף אפילו לשולחן שרטוט. לקחנו דלת ישנה ובני¬נו ממנה שולחן".

העסק, בשש שנותיו הראשונות, הפסיד כסף. הרבה כסף. "הפסדנו מאות־אלפי שקלים, ושרדנו בזכות השאיפות והאהבה למקצוע", הם טוענים. ישראלביץ׳: "לקחנו כל מיני עבודות מזופטות בתכנון, רק בשביל לשרוד". דינאי: "זה היה משבר קשה. נאלצתי לעבוד במקביל כמעצבת־פנים שכירה בכל מיני משרדים כדי להשלים הכנסה. רק לפני 4 שנים הצטרפתי למשרד במשרה מלאה".

המצב הכלכלי הדחוק הוביל ללא מעט מריבות בין בני הזוג. ישראלביץ׳: "לאמא שלי יש פתגם שאומר 'כשאין כסף, האהבה בורחת דרך החלון'. זה היה נכון באותם ימים". דינאי: "לא ליקקנו דבש. קשה לנהל עסק משפחתי מפסיד. היום המצב שונה. אמנם תהליך היצירה המשותף שלנו מלווה גם היום בחילוקי־דעות, אבל הם על רקע מקצועי ולא על רקע של מלחמת הישרדות".

 

שאיפה להיות בחמישייה הפותחת

בשנת 2004 החלו בני הזוג ישראלביץ׳ לראות אור בקצה המנהרה. לטענתם, בשנה האחרונה מחקו חובות, וגם רשמו גידול חד של 60% בפעילות, "הודות לקשרים ולהכרה של השוק מפה לאוזן ביכולת המקצועית שלנו". למרות זאת, הפריצה הגדולה, מבחינתם, טרם הושגה.

ישראלביץ׳: "אנחנו רוצים להיות אחד מחמשת המשרדים הגדולים בארץ, לא בהיקף העובדים והמחזור, אלא באיכות העבודות. המטרה שלנו לעשות ארכיטקטורה ברמה גבוהה ואיכותית. תמיד אפשר להוריד מחירים ולעשות בו־זמנית 300 פרויקטים פחות איכותיים, ולגלגל הרבה יותר כסף. זה אולי לא אופנתי היום, אבל השיקולים שלנו אחרים. אני רוצה להרוויח, אבל לא על חשבון האיכות. אני לא מחפש להתעשר".

המשרד מטפל כיום ב־15 פרויקטים שונים, בהם בנייני מגורים ומבני ציבור. הפרויקטים הרווחיים ביותר, לדברי ישראלביץ', הם פרויקטים למגורים בתל־ אביב.

המשרד מטפל כיום בכ־15 פרויקטים שונים בהם בנייני מגורים ומבני ציבור

בין בנייני המגורים: בניין בן 7 קומות, דירה בכל קומה, ברחוב מוהליבר בתל אביב בהשראה של הבנייה בשנות העשרים עם שילובים מודרניים; מגדל מגורים בן 14 קומות בשכונת נווה גן ברמת השרון, המורכב משישה מגדלונים צרים וארוכים; בניין של 15 יחידות דיור ברחוב קינג ג׳ורג׳ בתל אביב עם גינות תלויות באוויר.

כלומר, מרפסות תלויות על ידי קונסטרוקציית פלדה העומדת בפני עצמה, ובתוכה אדניות בטון ענקיות עם צמחייה גבוהה שתגדל על רשתות הברזל הפונות לרחוב. "כשיסתכלו מהרחוב אל הבנין, לא יראו בניין אלא חזית ירוקה של עצים המתנשאת לגובה 20 מטר״, אומר ישראלביץ׳. כמו כן, עיצוב פנים של דירות מגורים במגדל אקירוב, בפרוייקט YOO בת״א.

בין מבני הציבור: בית ספר תיכון נוצרי־אורתודוקסי בעיר העתיקה, רמלה; בניין עמותת "אנוש" ,האגודה הישראלית לבריאות הנפש.

לדברי ישראלביץ', הפרויקטים הרווחיים ביותר הם פרויקטים למגורים בתל אביב. מהי ההוצאה הגדולה ביותר במשרד אדריכלים קטן?

קרא עוד: ארכיטקט | עיצוב פנים בתי יוקרה