מקום האדריכל בפרויקט תמ"א 38

16.05.2020

מקום האדריכל בפרויקט תמ"א 38 – קשה להתעלם מהבניינים המחודשים שנדמה שצצים בכל מקום, ובמיוחד בערים הגדולות במרכז, בניינים הלוקחים חלק באחד הפרויקטים ששומעים עליו לא מעט בשנים האחרונות – פרויקט תמ"א 38, פרויקט חיזוק מבנים ישנים מפני רעידות אדמה. פרויקט זה, שיצא לפועל בשנת 2005, כולל במסגרתו לא מעט אנשי מקצוע האחראים לשלבים השונים […]

מקום האדריכל בפרויקט תמ"א 38 – קשה להתעלם מהבניינים המחודשים שנדמה שצצים בכל מקום, ובמיוחד בערים הגדולות במרכז, בניינים הלוקחים חלק באחד הפרויקטים ששומעים עליו לא מעט בשנים האחרונות – פרויקט תמ"א 38, פרויקט חיזוק מבנים ישנים מפני רעידות אדמה. פרויקט זה, שיצא לפועל בשנת 2005, כולל במסגרתו לא מעט אנשי מקצוע האחראים לשלבים השונים שבו. אחד מהם הוא האדריכל, שהינו בעל תפקיד חשוב ומרכזי מאד, הן בשלביו הראשוניים של הפרויקט ולאורך כל הדרך עד לסיומו.

חשיבותו ותפקידו של האדריכל במסגרת פרויקט זה

פרויקט תמ"א 38 מציע יתרונות רבים לבעלי מבנים ישנים, שנבנו לפני שנת 1980 ומאפשר להם מעבר לחיזוקו של הבניין ליהנות גם משטח דירה גדול יותר ומבניין מחודש ואסתטי יותר. בפרויקט לוקחים חלק, כאמור, אנשי מקצוע רבים, ביניהם גם האדריכל. אדריכל זה, הנדרש להיות בעל ניסיון רב מאד בתחום ההתחדשות העירונית וגם עם יכולת מקצועית ברמה גבוהה, דואג, כחלק בלתי נפרד מתפקידו בפרויקט, לפרמטרים שונים.

בשלב הראשון הוא זה האחראי על ביצוע התכנית הראשית, על פיה יבוצעו השינויים ובהתאם לה תוגש הבקשה לקבלת האישורים הנדרשים. בהמשך, בשלבים מתקדמים יותר, מלווה האדריכל עצמו את הפרויקט ומוודא שביצועו נעשה בהתאם לתכניות ובהתאם לכל התקנים והסטנדרטיים המתבקשים. האדריכל הינו הגוף הדואג לטפל באישורים השונים, הוא פועל מול כל הוועדות העוסקות בנושא ועוקב אחר העבודה בשטח.

ביצוע תכנית בנייה מדויקת, מקצועית ומפורטת מאד על ידי האדריכל יכולה לקדם את הפרויקט ואת קבלת אישורי הבנייה הנדרשים. במקביל, הכנת תכנית ברמה ובאיכות גבוהה תאפשר לדיירים ליהנות ממבנה בטוח, העומד בכל התקנות ומציע מרחב נוח ונעים. בשלביו הסופיים של הפרויקט בוחן האדריכל את הפעולות האחרונות ואת התוצאות השטח כדי לוודא יציבות מבנית ובטיחות מרבית.

כל זאת, תוך התייחסות הן לדירות הקיימות במבנה והן לדירות החדשות, המשמשות כתוספת. אדריכל מקצועי ומיומן יידע כיצד ללוות את הפרויקט באופן הנכון והטוב ביותר, כיצד לבצע את עבודתו כדי להבטיח פתרון ברמה גבוהה וכיצד לעבוד מול כל הגורמים הרלוונטיים כדי לקדם את התהליך, הכרוך בלא מעט ביורוקרטיה ואישורים רבים.