על מכוניות, יפן ותצוגה שהיא חוויה

על מכוניות, יפן ותצוגה שהיא חוויה
בלב אזור תעשייתי ובתוך האנגר תעשייתי שהיה מוזנח, תוכנן ועוצב אולם התצוגה של חברת המכונית היפנית סובארו כמקום המעניק חוויה ארכיטקטונית ועיצובית.
אולם התצוגה בשטח של 728 מ"ר שוכן בלב אזור תעשייתי ובתוך האנגר תעשייתי שהיה מוזנח ושימש בעבר מועדון לילה בגלגוליו השונים. החלל שונה מקצה לקצה החל בתהליך תכנון מפורט שבו נקבעה הקונספציה לעיצוב ומטרות התחושה שהמקום צריך לספק, תוך יחסי גומלין עם הסביבה המיידית (אזור מוסכים ומבני תעשייה) וכן עם תוכן הפונקציה – חב' סובארו.
הרעיון היה לתכנן אולם לתצוגת מכוניות לא שגרתי ובנאלי (שמאופיין עם רצפת קרמיקה, תקרה אקוסטית וכד"מ), אלא מקום ממשי שמעניק חוויה ארכיטקטונית ועיצובית בזמן הביקור במקום. תוכן הפונקציה: חברת סובארו, שהיא חברה יפנית, ולכן הוכנסו אלמנטים תכנוניים יפניים, כגון: תאורה נסתרת, מנורות קיר מאחורי רצועות בדים עם כתובות החברה באנגלית, עברית ויפנית. חומרים טבעיים, כגון רצפת עץ העשויה מעץ גושני בשילוב רצפת פח מרוג. (הפח המרוג, הנו השילוב הסביבה המיידית-אזור תעשייתי).
שימוש בבדים טבעיים, המשמשים אלמנטים ארכיטקטוניים,כרצועות עם כתובות המשתלשלות מן התקרה כמעין נברשות תאורה.
"האמת של החומר" בו כוונת המתכנן לא להעלים את הקונסטרוקציה 44 של המקום והאפיון אלא אף להבליטה, הובאה לידי דוגמה בקונסטרוקציה התקרה המרחבית, שעברת "מתיחת פנים" דרסטית. אלמנטים אלו באים לביטוי כמו כן בתכנון "בר" משקאות במקום עצמו בכך שהדלפק עשוי מאותו עץ גושני של הרצפה וחיפוי הדפנות בפח מרוג.
צבע – האולם נצבע בצבע אפור תכלת בטקסטורת חול בשילוב צבע לבן על אלמנטים ארכיטקטונים נוספים כגון השירותים הבנויים בצורת עיגול הפורץ את המעטפת הפנימית. האולם נועד לתת כמו כן תחושה תיאטרלית וסקסית, דבר הבא לידי ביטוי בתוספת כלובי מתכת לנערות גו גו מעל הבמה (שבה אמורים למקם מכוניות סובארו עתיקות).
אלמנט תכנוני עיצובי נוסף הוא במיקום הכניסה מן הצד ולא בחזית הקדמית האופיינית כל כך לאולמות התצוגה.
המטרה היא ליצור בהדרגה את תחושת המתח הנבנה (בדיוק כמו במאי הקולנוע-מקצוע הזהה מאוד לארכיטקט) עד הכניסה לאולם עצמו. הדבר בא לידי ביטוי במבואה הצרה והמעט מעוגלת המכניסה אותנו פנימה מלווה ברצועות בדים עם כתובות החברה-אלמנט המשמש כרמז לבאות. יש לציין שהמפקח בפרויקט זה הוא אדריכל וכך ניתנת לו שליטה מלאה בביצוע כוונות התכנון, שזה המצב האידאלי להשגת טוטליות של כוונות עיצוביות ותכנוניות.