יוצרים דרמה – בית פרטי ברחובות

16.05.2020

בית שעוצב כך שייצור סצנות דרמטיות ומפתיעות – חלל עוצמתי ומרהיב לצד אווירה של חמימות ביתית. תכנון: אד' דני והילה ישראלביץ' יוצרים דרמה – בית פרטי ברחובות – הקונספט שעמד בבסיס תכנון בית זה היה השאיפה לקשר פנים חוץ מקסימלי תוך שמירה על הפרטיות של דיירי הבית. "שאיפה נוספת הייתה לתכנן חלל עוצמתי, אך מאידך גיסא […]

בית שעוצב כך שייצור סצנות דרמטיות ומפתיעות – חלל עוצמתי ומרהיב לצד אווירה של חמימות ביתית. תכנון: אד' דני והילה ישראלביץ'

יוצרים דרמה – בית פרטי ברחובות – הקונספט שעמד בבסיס תכנון בית זה היה השאיפה לקשר פנים חוץ מקסימלי תוך שמירה על הפרטיות של דיירי הבית. "שאיפה נוספת הייתה לתכנן חלל עוצמתי, אך מאידך גיסא – לשמור על אווירת חמימות ולא להגיע למצב שבו התוצאה תהיה חלל ואווירה מנוכרים", אומרים האדריכלים.

אלמנטים נוספים תוכננו להעצמת החלל על ידי הכנסת "דרמה" לחלל באמצעות גופים, נפחים מסיביים שתלויים באלמנטים קלים או נסתרים. אלו נוצרו, תוכננו וקיימים כמעט בכל אלמנט של הבית ועוברים כחוט השני בין האדריכלות והנפחים המבניים, עד לפרטי עיצוב הפנים הקטנים ביותר.

אלמנטים אלו אינם אלמנטים "חרושתיים" הנרכשים בחניות לעיצוב הבית אלא תוכננו "עד הבורג", הלכה למעשה, על ידי האדריכלים ויוצרו על ידי בעלי מקצוע שונים.

הבית עצמו "מדבר" בסגנון מודרני קליל, ולו כניסה שמעליה תוכנן גגון פח הנתלה על ידי שני מוטות פלדה מגג המבנה. הכניסה עצמה בעלת חלל עובר של שתי קומות, וכך גם בהמשכה אל החלל הציבורי. תכנון אדריכלי – הבית משלב גג רעפים, שלמעשה הנו הגג שמעל תקרת חדר המגורים, כאשר חלקו הפנימי מחופה בנחושת. החיפוי תוכנן מלוחות פח והחיבורים בין הלוחות נעשו על ידי שזירת חוט ברזל שחור. "ההשראה לשימוש בחוט השחור נבעה מהתבוננות שלפעמים נראית בנאלית: פשוט במכנסי הג'ינס של כולנו – שיטת התפירה שלהם. אלו הובילו אותנו לרעיון התפירה/שזירה".

"בעניין הרעיון לחיפוי תקרת גג הרעפים בחלקה הפנימי בנחושת – חשקנו בו בגלל שיפוע הגג. כיוון השמש מצוי בצד זה, הדרומי, וכניסת השמש 'נופלת' על התקרה מצידה הפנימי. כך, המטרה הייתה שהאור יחדור פנימה, יפגע בתקרת הנחושת, ועם שינוי מיקומי השמש תשתנה עוצמת האור ותיצור גוונים משתנים של אור זהוב וכתום – מן הגג אל עבר חדר המגורים". אלמנט זה יוצר אור שונה בכל שעה במהלך היום ובאופן זה אף יוצר חוויה שונה.

השימוש בבריקים בחיפוי קירות חדר המגורים נועד להעניק חמימות למפתחי הזכוכית הענקיים, שגובהם כשישה מטר. גם כאן, השימוש בריחוף האלמנטים תוכנן כך שעמודי המבנה/הגומחות לא מגיעים עד לתקרת גג הרעפים אלא מסתיימים בקו ישר אחיד. המרווח בין הגג לעמודים נעשה באמצעות חיבור קורות עץ מאסיביות. אותן קורות משמשות גם כמוטות התאורה למנורות חדר המגורים.

גם התאורה המלאכותית הקיימת בחלל תוכננה על ידי האדריכלים, והמוטות המחזיקים את המנורות עצמן תוכננו מקורות עץ מסיביות, שהן עצמן תלויות ומתוחות על ידי מערכת כבלי פלדה. "הסיבה לכך שתכננו בעצמנו את גופי התאורה ולא השתמשנו בגופי תאורה קנויים נובעת באופיו המיוחד של החלל. כאן, האור הנכון ביותר יהיה ממרכז החלל, ולכן היה צורך לתכנן את האלמנט המיוחד הזה שאין אפשרות מן הסתם לרכוש אותו בחנויות תאורה".

רצון הדיירים היה למטבח סגור, וכך הוא אכן תוכנן. עם זאת, הוא שודך לפינת משפחה. החיבור בין חלל המטבח וחדר המגורים נעשה באמצעות נישה גדולה שמרחפת, תרתי משמע. היא עומדת על רגלי פלדה עם תאורה תחתונה ועליונה. הנישה עצמה מצויה בשני החללים. מצד המטבח – לאחסון הכלים המשמשים בו, ומצד חדר המגורים – לאחסון מערכת השמע, הדיסקים וכו'.

חדר שינה הורים תוכנן בקומות הקרקע, ועל מנת לנצל היטב את השטח הנתון, תוכנן חדר ארונות "פתוח" ושבו גב המיטה גם משמש ארון.

מדרגות הפנים של הבית נסתרות ואינן מהוות חלק מן החלל. הן מפתיעות, בעיקר בשל העובדה שמעקה המדרגות תוכנן לגובה של שלוש קומות ברצף. הוא אף תוכנן מחומר זול ופשוט – פרופיל בניין מפלדה מגולוונת שצופה בלכה שקופה. בסיום העלייה לקומה השנייה, תוכנן מעקה המסדרון כדו-יעודי ומשמש אף לספרייה. גם כאן הגומחה/מעקה מרחפת ואינה נוגעת ברצפה או בקירות ומורכבת ממערכת של פרופילי ברזל, אותם הפרופילים ששימשו את בניית מעקה המדרגות.

מערך חדרי השינה בקומה השנייה מתפרש סביב החלל של חדר המגורים ומעל מבואת הכניסה תוכנן פה אף גשר זכוכית שבאמצעו קוביית בטון מרחפת. קוביית הבטון, שלמעשה משמשת אתנחתא במעבר בין החללים השונים, תלויה באמצעות קורות פלדה וקורות זכוכית.

פורסם במגזין עיצוב, מעריב, נובמבר 2011

בתחום האדריכלות והעיצוב פנים, משרד אדריכלות ישראלביץ הוא משרד מוביל שמומחה ליצירת בתים פרטיים, שמשלבים בין יופי, נוחות ומצוינות. המשרד מספק שירות איכותי ומותאם לכל לקוח, והופל חלומות למציאות. רוצים ליצור את בית החלומות שלכם? מוזמנים ליצור איתנו קשר