תכנון והקמת בתים פרטיים קטנים

בישראל, כידוע, רוב המגרשים המשווקים והנמכרים הנם קטנים יחסית (250-220 מ"ר) מזה שנים רבות. מאידך, עם השינויים הכלכליים והחברתיים חל חוסר פרופורציה בין מודל המגרש לבין הפונקציות הנדרשות כיום.

לדוגמה, הכל נעשה גדול, הספות גדולות יותר, הטלוויזיות גדלו במידותיהן, שולחן האוכל גדול יותר מפאת הרגלי הישראלים לארח בביתם.

עם השינויים התפתחה הנורמה שלפיה לכל ילד חדר משלו, בניגוד לעבר כשהיה מקובל ברוב הבתים בישראל ששניים או שלושה ילדים חיים יחדיו באותו החדר. בנוסף, אם לרגע נתמקד בחדר הילדים עצמו, גם בו חלו שינויים בגודל האלמנטים. לדוגמא, אם בעבר מיטת נוער הייתה ברוחב 70 ס"מ, אז כיום הדרישה של בני הנוער היא ל״מיטה וחצי; מהסוג המשווק תחת הכותרת מיטות נוער (רוחב 1.40,1.20).

הוזלת עלות רכישת טלוויזיה קטנה למחירים עממיים גרמה לכניסה מאסיבית של הטלוויזיות לחדרי הילדים. המחשב שנהיה שכיח כמעט בכל בית בישראל, האינטרנט שכיום משמש ככלי לימודי כמו העט והמחברת גרמו אף הם לדרישה להכניסם לכל חדר ילדים, או לפחות להכין עבורם מיקום עתידי.

המטבח, שכיום עבור הישראלים הוא מקום ההתכנסות הלא רשמי והשכיח ביותר לבני המשפחה, תוכניות הטלוויזיה המרובות בנושא אוכל ואירוח, ספרי הבישול ששנה אחר שנה הם רבי המכר המצליחים ביותר – כל אלה הובילו לדרישה לתכנון ולביצוע מטבחים גדולים יותר, מרווחים יותר ומרשימים יותר. הבעיה היא שבמקביל לכל אותם צרכים מתפתחים המגרשים שעומדים לרשות הבונים הם קטנים – גם בגלל שזה מה שמציע השוק וגם בשל מגבלות תקציב של המשפחות. הדבר יוצר חוסר פרופורציה בין הדרישות מהמבנה ובין השטח שמיועד לו.

לפני רכישת המגרש יש לשקול היטב את צרכי המשפחה ובשילוב עם התקציב הנכון ולרכוש את המגרש המתאים. כעקרון עדיף לבנות 'בקטן' ולא להתפרס על שטחים גדולים אם התקציב לחוץ. תכנון נכון וחכם יפיק את המירב ממגבלות השטח ויענה על צרכי הדיירים. ככלל, עדיף להשקיע באיכות התכנון והביצוע עבור כל מ"ר, מאשר לשלם עבור שטחים נרחבים יותר, שמן הסתם ברוב המקרים יהיו פחות מושקעים עקב תקציבים מוגבלים.

מיקום חכם

הפעולה הראשונה של האדריכל לפני התכנון הפנימי שיש להקפיד עליה בתכנון בית פרטי במגרש קטן היא מיקום הבית ביחס לחצר. הכוונה במילים פשוטות היא לאתר ולתכנן היכן יהיו הגינה ומשטח הישיבה החיצוני ובמיוחד מה יהיה רוחבם.

תכנון הבית מיד לפי הפונקציות והצורה המועדפת, יגרום לאיבוד הגינה לחלוטין ותיווצר גינונת מינימלית שברוב המקרים לא תתפקד כחצר מהנה, ואז מה הועילו חכמים? במקרה זה כבר עדיף לרכוש דירה מאשר בית. הרי בסופו של דבר השטח הפתוח, קרי הגינה, הוא ההבדל האמיתי בין בית פרטי לבין דירה מרווחת. תפיסה זו מובילה לתכנון בקומות במקום תכנון בית בקומה אחת. אם בכל זאת אילוצים אישיים או אחרים מחייבים בנייה בקומה אחת, רצוי לתכנן את הבית עם פאטיו גדול, כך שיהווה את משטח הישיבה החיצוני.

  • המרחק בין הבית לגדרות – בצידי המגרש מומלץ להיצמד לקווי הבניין המותרים ככל שניתן. היות שרוב המגרשים הם בין שני מגרשים אחרים, לרוב יהיה בין הגבול עם השכן לקו הבניין ברוחב 4-3 מ׳. המרווח בין גבול הבניין לקצה המגרש ישמשו לשבילים ולצמחייה כללית. לא רצוי לפתוח את הסלון ומשטח הישיבה החיצוני אל השבילים הצדדיים הללו בגלל חוסר פרטיות בשל הקרבה אל השכנים ובגלל שזאת רצועה צרה.

בקו הבניין האחורי לרוב נתכנן את חדר המגורים, וכהמשך שלו רצוי מאוד לתכנן את משטח הישיבה החיצוני, על מנת ליצור קשר עין פנים-חוץ בין חלל המגורים לגינה. על מנת שזה יתאפשר מומלץ מאוד לשמור על מרחק של שישה מטרים לפחות בין הקיר האחורי לבין הגדר (בהנחה שהסלון בחזית האחורית), או בין החזית הקדמית לגדר אם חלל המגורים ממוקם בצד הזה של הבית. החצר תחולק ל-4 מ' עבור משטח ישיבה 2-1 מ׳ לצמחיה.

במקרים קיצוניים יותר, שבהם נתון כבר מרחק הקטן משישה מטרים, רצוי לרצף את כל שבין הבית לגדר ולתכנן גומות בריצוף (או במשטח הדק) לעצים. יש לקחת בחשבון שבגינה קטנה מיותר ולא יעיל לשתול דשא. עדיף לתכנן גינה קטנה ומרשימה מאשר פיסת דשא שתאכזב. עוד על תכנון גינה קטנה בכתבה "גינה לכל פועל".

בקומות

אחרי שהבנו שכבר אין ברירה אלא לתכנן בקומות, ננסה להבין כמה קומות כדאי לבנות ואיך תבוצע החלוקה ביניהן.

נתחיל בכך שאם בידכם הפרוטה מומלץ מאוד לתכנן מרתף. קומת הקרקע צריכה להכיל הפונקציות הבאות: מבואה, חדר מגורים, פינת אוכל, מטבח ושירותי אורחים. מן הסתם מדובר בשטח לא גדול של הקומות, ולפיכך רצוי בתכנון לתכנן בשיטת"לופט" או Open Space כאשר רק מספר מחיצות (שחלקן שקופות למחצה) יפרידו בין הפונקציות השונות, או ללא מחיצות כלל, כאשר המדרגות או אלמנטים של ריהוט יפרידו בין האזורים.

  • מבואה – ישנן שתי סיבות חשובות לתכנון מבואה אפילו בבית קטן. הסיבה הראשונה: עיצובית-פסיכולוגית – להעניק תחושת הדרגתיות בכניסה לבית, לתת לאורחים רגע להתארגן וכן ליצור "סיפור" בהמשכים, כמו כן כדי להעניק תחושת פרטיות לדיירי הבית. הסיבה השנייה: פונקציונאלית-טכנית – כיום בהתאם לטכנולוגיה המתפתחת שחודרת לבנייה הפרטית, יש צורך להכין מקום לארונות חשמל גדולים יותר. אם רוצים "בית חכם" יש להכין מיקום לתשתית תקשורת מחשבים, וכמו כן ליצור מקום לגרדרובה ולאחסון דברים הכרחיים כגון מפתחות הרכב וכדומה.
  • חדר מגורים – חדר המגורים, בבית במידות מוגבלות ינוע סביב 25-20 מ״ר. רצוי לתכנן את הקירות החיצונים שלו או לפחות קיר אחד כפול, כך שיכיל מיקום לטלוויזיה, וגומחות לאחסון ספרים וכו׳.

מכיוון שהשטח אינו גדול, מומלץ מאוד לתכנן הרבה פתחי אור (חלונות וויטרינות) גדולים, כך נקבל את התחושה של חלל גדול יותר. לדוגמא, במקום וויטרינה ברוחב 2 מ׳ לתכנן פתח לווטרינה ברוחב 5 מ׳.

  • מטבח – לא חשוב כמה יפה תעצבו את הסלון, כמה אהבה תשקיעו בעיצוב חדר הילדים, כמה מעוף תגלו בעיצוב המסדרון וכמה מחשבה תשקיעו בעיצוב חדר העבודה, יש מקום אחד בבית שתמיד יהיה אטרקטיבי יותר עבור כל אחד מבני המשפחה – המטבח. הוא אמור להיות מרווח, נעים לישיבה וכמובן שיהיה בו מספיק משטחי עבודה.

כיום, כשאנו מתכננים מטבח בבית קטן מידות, קיר אחד נהפוך למזווה גדול (כולל המקרר) והשאר – אי בנוי מאורך שגם חובק בתוכו מקום ישיבה לארוחות בוקר. התוצאה מרהיבה, מעניינת, פונקציונלית ובעיקר – מנצלת באופן מלא את מגבלות המקום. עוד על תכנון המטבח בכתבה " פתוח או סגור".

  • פינת אוכל – פינת האוכל לרוב תשמש את דיירי הבית ולעיתים לאירוח גדול יותר(במיוחד בחגים) לכן מומלץ לרכוש או לתכנן ולבצע שולחן אוכל שיכול להתרחב על ידי פלטות נסתרות. במקרים שבהם אין צורך במטבח גדול (במיוחד בעיר) אפשר לתכנן מטבח מינימלי שכולו כמעין נישה התלויה מהתקרה. את שאר הארונות ניתן לתכנן צמודים לקירות, כמעין קירות כפולים. התוצאה מעניקה מרחב, קלילות ומודרניות.
  • שירותי אורחים – שירותי אורחים בבית קטן מן הסתם יהיו קומפקטיים, אך אין זה אומר שהם צריכים להיות צפופים ובלתי נוחים. מומלץ לתכנן כיור בשבלונה על ידי בעלי מקצוע שיתאימו אותו בדיוק למרחב הנתון. מומלץ להתקין דלת נגררת נסתרת הנכנסת לתוך הקיר (לא דלת הזזה סטנדרטית). מראה דלתות אלו מרשים מאוד. כמו כן רצוי מאוד"להעלים" את המשקופים, כך שהדלת תראה כמעט כמו הקיר.
  • מדרגות – בבית קטן מידות, מומלץ לחשוב על תכנון מדרגות פתוחות ללא קירות, כך שרוחבן יהיה מינימלי אך נוח. בצורה זו תהיה אפשרות להעביר רהיטים לקומה השנייה. בעיה שכיחה עם מדרגות בבית קטן היא המאסיביות שלהן. לפיכך מומלץ לתכנן את המדרגות עם תחכום ובמחשבה תחילה. לדוגמא, מדרגות קונזוליות (מדרגות שמעגנים אותן מבעוד מועד לקיר) בצורה נסתרת. התוצאה מדליקה ומרתקת.

עוד אפשרות היא להתייחס למדרגות כאל מקום אחסון נוסף – תכנון ארונות מתחת למדרגות באלכסון מהווה פתרון אחסון מצוין בבית קטן ומוסיף לעיצוב הכללי. עוד על מדרגות בכתבה "במגמת עלייה".

הקומה השנייה

בהנחה שמדובר בשני חדרי ילדים ובחדר שינה עבור ההורים, מומלץ לשקול חדר אמבטיה לילדים עם שתי דלתות כניסה משני חדרי הילדים, כזה יש חסכון ניכר של מסדרונות מיותרים. בחדר השינה של ההורים, אם אין סיבה לאמבטיה, מומלץ מאוד לתכנן מקלחון גדול, אפילו עם ספסל ישיבה, כך שהמקלחון יכול לשמש גם כסאונה וג׳קוז׳.

כאשר מידות חדר השינה מוגבלות ועדיין רוצים לקבל את המרחב והפתיחות, ניתן לתכנן את חדר הרחצה עם דלתות הזזה כך שכשנפתח אותן, חדר הרחצה ייפתח אל חדר השינה. מראה מודרני, קליל ויוקרתי.

  • הילה ישראלביץ' היא אדריכלית, מרצה בחוג לעיצוב פנים במכללת בילדינג במרכז הבניה הישראלי.

קרא עוד: עיצוב בתים פרטיים | תכנון אדריכלי | אדריכל