חדש בתוך ישן  The Marker התאמה של מבנה חדש לסביבה עירונית ותיקה וצפופה מציבה אתגר גדול לאדריכל. הפתרונות נעים בין היטמעות לבין יצירת ניגודים The Marker "עבודה עם פינצטה" – כך מגדיר האדריכל דני ישראלביץ ממשרד "ישראלביץ אדריכלים" את העדינות וההתחשבות הנדרשים בתכנון מבנים חדשים במרכז עירוני צפוף. שני המבנים שהוא מתכנן בימים אלה ברחוב קינג […]

חדש בתוך ישן  The Marker

התאמה של מבנה חדש לסביבה עירונית ותיקה וצפופה מציבה אתגר גדול לאדריכל. הפתרונות נעים בין היטמעות לבין יצירת ניגודים

"עבודה עם פינצטה" – כך מגדיר האדריכל דני ישראלביץ ממשרד "ישראלביץ אדריכלים" את העדינות וההתחשבות הנדרשים בתכנון מבנים חדשים במרכז עירוני צפוף. שני המבנים שהוא מתכנן בימים אלה ברחוב קינג ג'ורג' וברחוב מוהליבר שבלב תל אביב אמורים להידחס בין מבנים בני עשרות שנים באחד האזורים האינטנסיביים ביותר בעיר. בפרויקט מגורים אחר, ברחוב סירקין בגבעתיים, תכנן האדריכל גיורא רוטמן לדוגמה: משרדים להשכרה בתל אביב "רוטמן-רז אדריכלים", מבנה גבוה, שאמור להשתלב בתוך רקמה מעורבת של מבנים חדשים ומודרניים לצד מבנים קטנים וישנים.

מצדו האחד של הפרויקט בסירקין נמצא מרכז בילוי השוקק פעילות מסחרית וגובל במרכז העירוני של רמת גן. צדו האחר הוא שכונה אינטימית בה נמצא, מוגבה יותר, רחוב פועלי הרכבת – רחוב קטן, שקט וירוק. גן ילדים בעל מבנה קטן עם גג רעפים וגינה סביבו, שנבנה בתחילת המאה שעברה, צופה מקצה הגבעה אל שטח הפרויקט ויוצר קונטרסט של סגנונות אתו היה צריך המתכנן להתמודד.

המרקם האורבני הלא אחיד מיוחד משום שהוא מדבר בשתי שפות, אומר רוטמן. הוא לא מוטרד מההתנשאות של המבנה לגובה, הרבה מעל לראשם של מרבית המבנים בסביבתו, ומסביר שצורתו הצרה והגבוהה דווקא אפשרה להשאיר שטח פתוח רב יותר. גם גן הילדים לא יינזק מהמבנה הגדול שיזדקר מולו, מסביר רוטמן, ואפילו ההצללה שיטיל המבנה לא תגיע לסביבת הגן.

בניגוד לאלה הסבורים שמבנה חדש צריך להשתלב ברקמה הקיימת, רוטמן לא רואה כל פסול בהבלטת הבניין החדש. "זו חיה אחרת", הוא אומר. "לא ניתן לאלץ אותו להיראות ארכאי. זה פשוט לא נכון. בניין חדשני שנבנה בטכנולוגיה חדשנית, עם אלמנטים חדשניים, צריך גם להיראות חדשני, ואני בהחלט חושב שמבנה חדשני עובד יפה לצד המבנים הישנים ואין סתירה ביניהם".

לעומת רוטמן, ישראלביץ דווקא חיפש דרכים להשתלב בסביבה. המבנה שתכנן במוהליבר, בן חמש קומות מעל קומת עמודים, נמוך בהרבה מזה שבסירקין, ולפי האדריכל הוא אמור "להיטמע" בסגנון האופייני לבנייה של שנות ה-20 וה-30. "יצרנו בניין ברוח שנות ה-20 עם נגיעות קלות של מוטיבים אולטרה מודרניים", הוא אומר. "רצינו לשמור על רוח התקופה. לכן, למשל, האלמנט העיגולי שעובר לכל אורך הבניין מאזכר לא מעט בניינים מתקופה זו, אלא שאצלנו הוא מרחף מעל הלובי ואינו מגיע לקומת הקרקע".

אילוצים תכנוניים

מעבר לתיאוריות ההשתלבות בסביבה, דומה שהאילוצים המיוחדים שכפו המגרשים בהם ימוקמו הפרויקטים משפיעים יותר מכל על העיצוב האדריכלי. הפרויקט בסירקין נבנה מול קיר גבוה שנחצב בגבעה. צורת המבנה, של חצי גליל, תתייחס לקיר אבל הקשת העשויה זכוכית תופנה אל הנוף כדי לאפשר לשלוש הדירות שבכל קומה מבט רחב אל כל גוש דן.

לשטח הפתוח סביב המבנה יהיו גם יתרונות סביבתיים, לפי רוטמן. הוא יספק לדיירי הבתים נמוכי הקומה שמצדדיו מרחב אוויר. השטח הפתוח ישמש בעיקר כגינה. המבנה ימוקם פנימה מקו הרחוב והבתים ולא כחלק מרצף הבניינים ברחוב כדי ש"לא ייראה כמו שן מכסף התקועה באמצע הפה", הוא אומר. הרחבה בכניסה והגינה תוכננו בשיפוע במטרה להבליט את הריאה הירוקה הנוצרת ולהפוך אותה לחלק מ"אתנחתא ברחוב שממנה יצמח בניין חדיש וזכוכיתי".

בפרויקטים במוהליבר ובקינג ג'ורג', המגרשים הצרים כופים תכנון מדוקדק של הבנייה בהתאם לאילוצים המיוחדים של המגרשים, תוך התחשבות במבנים הסמוכים. ישראלביץ מספר שעבודת הבנייה דורשת זהירות רבה כדי לא לפגוע במבנים הסמוכים. אילוץ נוסף הנובע מממדיו הצרים של המגרש הוא תכנון של דירה אחת בקומה, כשבכל קומה תעצור מעלית שתיפתח היישר לסלון.

התמרון שכפו אילוצי הצפיפות מתבטא גם בפרטים. תשומת לב מיוחדת הוקדשה למשל למיקום החלונות. "פתחי החלונות בדירה בכיוונים הצדדיים תוכננו בקפידה בהתאם לחזיתות הבניינים הסמוכים, כך שלא ייווצר מצב שחלון פונה לחלון. עבדנו בשיטת הנגטיב כמו בצילום. היכן שיש חלון בבניין ממול – יצרנו קיר, ולהיפך", אומר ישראלביץ.

בנייה בקוביות, מכנה ישראלביץ את משחק התכנון הפרטני, הדרוש לתכנון מבנים יוקרתיים, המיועדים בין השאר לתושבי חו"ל המעוניינים להיות קרובים להתרחשות העירונית מבלי שיאלצו לסבול ממפגעיה.

בסירקין הוקדשה מחשבה למשיכת הלקוחות לנוף גוש דן הנשקף מחלונות הדירות הגדולים. כמו כן, ניתנה תשומת לב לאלמנטים קישוטיים אטרקטיביים ושימוש באלומיניום ובחיפויי אבן. פרט לכניסה הראשית מרחוב סירקין תהיה כניסה נוספת להולכי רגל בגשר שיחבר את רחוב פועלי הרכבת, הממוקם בראש הגבעה, ללובי קטן באחת מקומות המבנה. אטרקציה נוספת תהיה מפל מים שמימיו יגלשו מהקיר שנחצב בגבעה ויעברו בתעלה. בנוסף יהיו גם טרסות עם צמחייה מטפסת, שיקנו תחושה כי הבניין מגיח מתוך סביבה ירוקה.

ישראלביץ אדריכלים הוא משרד שמתמחה בתכנון ובניית דירות יוקרה, שמשלבות בין אסתטיקה, פונקציונליות ואיכות. המשרד נותן שירות מקצועי ואישי לכל לקוח, ומביא לידי ביטוי את החלומות והרצונות שלו בחלל המושלם.